Fandom

Razum Wiki

Adnan Oktar

72pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Adnan Oktarje turski pisac, islamski kreacionista i teoretičar zavere, poznat i pod pseudonimom Harun Jahja.

Oktar vodi dve organizacije čiji je počasni predsednik „Zadužbinu za naučna istraživanja“, koja promoviše kreacionizam i „Zadužbine za zaštitu nacionalnih vrednosti“ koja provomiše turski nacionalizam. U poslednje dve decenije Oktar je bio umešan u brojne sudske procese, i kao tuženi i kao tužitelj. Često su meta njegovih napada sajtovi koji negativno ocenjuju njegov rad, kojima pristup bude blokiran posle odluka turskih sudova.

Biografija Edit

Adnan Oktar je rođen u Ankari u 1956, gde je živeo do završetka liceja. Godine 1979. upisao se na Univerzitet Mimar Sinan u Istambulu na Fakultetu likovnih umetnosti. Tu je 1982. osnovao prvu grupu svojih pristalica, koji se sastojao od 20-30 ljudi.

Adnan Oktar je 1986. objavio knjigu „Život i evolucija“. Iste godine objavio knjigu „Judaizam i slobodno zidarstvo“ u kojoj je izneo svoju teoriju zavere.

Adnan Oktar je kasnije uhapšen pod optužbom da planira teokratsku revoluciju. Primljen je u zatvorsku kliniku, gde su mu dijagnozirani opsesivno-kompulsivni poremećaj ličnosti i šizofrenija.[1] Tek posle ponovljenih zahteva advokata i zaštitnika ljudskih prava, sud je presudio da Jahja nije napravio prekrašaj, niti da postoji bilo kakve zabranjene ideja u rečima optuženog, pa je Adnan Oktar oslobođen optužbi i pušten iz pritvora, a kasnije su vojni lekari procenili da je zdrav.

Adnan Oktar je istaknuti novinar u islamskom svetu, koga često citiraju i hrišćanski kreacionisti. Oktar poseduje sopstvenu izdavačku kuću „Global“, sa sedištem u Istambulu.

Knjige Edit

Adnan Oktar je autor 200 knjiga[2], velikog broja članaka o kreacionizmu, političkim i verskim pitanja. Najpoznatiji njegove knjige su „Kolaps teorije evolucije“, „Velika zamisao u prirodi“, „Sjaj na nebu“, „Za ljude koji razmišljaju“, „Nestali“, „Stvaranje univerzuma“, itd.

Kreacionizam Edit

Adnan Oktar je 1990. godine osnovao organizaciju pod konspirativnim imenom Zadužbina za naučna istraživanja. Početkom 1998. Zadužbina za naučna istraživanja je počela svoj prvi kampanju protiv evolucije i darvinizma.[1] Hiljade besplatnih primeraka oktarove knjige „Obmane evolucije“ i druge brošure su distribuirane širom Turske. Adnan Oktar redovno objavljuju svoje članke protiv evolucije u dnevnim turskim novina, a jednom čak i u američkom magazinu Tajm Od 1998, Zadužbina vodio napade na turske naučnike koji zastupaju teoriju evolucije. Prema rečima naučnika, oni su maltretirani i prećeno im je ili su bili oklevetani u člancima i brošurama. Godine 1999, sud je presudio u korist šest oklevetanih profesora u građanskoj parnici protiv Zadužbine za naučna istraživanja.

Oktar je 2007. godine je poslao hiljade neželjenih kopija svoje knjige „Atlas stvaranja“ u kojoj je zagovarao islamski kreacionizam američkim naučnicima, članovima Kongresa i naučnim muzejima.[3]

Kritike Edit

Oktarove izjave o teoriji evolucije i priroda njegove argumente su često predmet kritika naučnika.

Profesor Umit Sain, sumirajući kampanju Zadužbine za naučna istraživanja, je 2005. godine izjavio: „1998. godine sam bio u stanju da motivišem šest članova turske akademije nauka da javno govore protiv kreacionističkog pokreta. Danas je nemoguće motivisati bilo koga. Oni strahuju da će ih napasti radikalni islamisti i Zadužbina za naučna istraživanja“.

Oktar je 2008. izjavio da će dati 10 milijardi turskih lira svakome ko nađe tranzicioni fosilnih tranzicionoj fazi demonstrira evoluciju. Komentarišući ovaj predlog profesor biologije Kevin Padijan sa Univerziteta Kalifornija je izjavio da: Oktar "„ne shvata šta znamo o tome kako se stvari menjaju tokom vremena. Ako on vidi fosil krabe, on kaže „ovo izgleda kao obična kraba, nema evolucije““.

Blokiranje sajtova Edit

Od 2007. Oktar je nekoliko puta uspeo da od turske vlade dobijanje zabranu pristupa nekolicini sajtova. U aprilu 2007. Oktar je podneo tužbu za klevetu protiv vlasnika internet sajta Ekşi Sözlük. Sud je razmotrio žalbu i naložio pružaocu usluga da onemogući javni pristup ovom sajtu. Pristup je ograničen i informativnom sajtu Süper Poligon nakon Oktarovih žabi. U avgustu 2007, Oktar je izdejstvovao od turskog suda zabranu prostupa sajtu WordPress.com na teritoriji cele Turske. Njegovi advokati su tvrdili da blogovi na WordPress.com sadrži materijal koji je vređa Oktara i njegove kolega, koje osoblje sajta nije želelo da ukloni.

Pored toga, zabranjen je i sajt sajta Edipa Jiksela, turskog pisca koji poznaje Oktara još od 1980ih, a sada je njegov veliki kritičar. Turski sud je 19. septembra 2008. onemogućio internet korisnicima da pristupaju zvaničnom sajtu Ričarda Dokinsa nakon Oktarove tvrde da je njegov sadržaj su klevetnički, bogohulni i da vređa religije, kao i da je njegova ličnost vređana. Zabrana je ukinuta 8. jula 2011.[4][5][6][7][8] Takođe, u septembru 2008. je nakon Oktarove žalbe došlo do blokiranja sajta turske Unije obrazovnih i naučnih radnika.[9][10] Sledećeg meseca je usledio blok sajta Vatana, trećeg po veličini novinske kuće u Turskoj.[11][12][5][7][8]

Reference Edit

  1. 1,0 1,1 Sex, Flies and Videotapes: the secret lives of Harun Yahya“, New Humanist, October 2009 Приступљено дана 17. 3. 2009.
  2. Vse knigi Haruna Яhьi
  3. Dean, Cornelia. „Islamic Creationist and a Book Sent Round the World“, New York Times, 17. 7. 2007. Приступљено дана 17. 7. 2007.
  4. Ozimek, John. „The Turkish court bans Dawkins' website“, The Register, 22. 9. 2008. Приступљено дана 22. 9. 2008.
  5. 5,0 5,1 Hooper, Rowan. „Turkey bans evolutionist's website“, New Scientist Blogs, 19. 9. 2008. Приступљено дана 20. 9. 2008.
  6. Butt, Riazat. „Missing link: creationist campaigner has Richard Dawkins' official website banned in Turkey“, The Guardian, 19. 9. 2008. Приступљено дана 20. 9. 2008.
  7. 7,0 7,1 Staff writer. „Evolutionist Dawkins’ Internet Site Banned In Turkey“, Bianet, 17. 9. 2008. Приступљено дана 20. 9. 2008.
  8. 8,0 8,1 Arpa, Yasemin. „Evrimci yazarın sitesini Adnan Oktar kapattırdı“, NTV-MSNBC, 17. 9. 2008. Приступљено дана 20. 9. 2008.
  9. Creationist Adnan Oktar Manages To Shut Down Another Internet Site
  10. Cached version of the criticized article
  11. Vatan'ın internet sitesine sansür“, Radikal, 15. 10. 2008. Приступљено дана 15. 10. 2008.
  12. Tait, Robert. „Turkish newspaper website blocked after creationist's complaint“, The Guardian, 16. 10. 2008. Приступљено дана 15. 10. 2008.

Also on Fandom

Random Wiki