Fandom

Razum Wiki

Vojvoda

72pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Vojvoda je titula u Srbiji. U prošlosti dobijali su je ljudi za posebne zasluge, kao recimo Vojvoda Stevan Sindjelić ili Vojvoda Stepa Stepanović, dok od Drugog svetskog rata, ova časna titula je zloupotrebljena od strane Četničkog pokreta.

Nastanak Smatra se da su titulu Vojvode prvi dobijali Srednjovekovni Velmoždi za izuzetne zasluge. Jedan od prvih Srba koji je dobio titulu Vojvode van Srbije bio je Jovan Monasterlija, legendarni srpski vojskovodja, koji je sa svojom Srpskom Milicijom, učestvovao u borbama protiv Turaka, na strani Habzburgovaca. Od 35 hiljada vojnika Austrije, Monasterlija je imao oko 10 hiljada Srba, koji su bili izuzetno sposobni vojnici.

Prvi srpski ustanak Tokom ustanka i Srpske revolucije, knezove koji su do tada sklapali dogovore sa Turcima, zamenili su Vojvode. Oba ustanka imali su mnoge Vojvode, koji su se istakli svojim ratnim umećem, poput Milenka Stojkovića, Petra Todorovića Dobrnjca, Hajduk Veljka Petrovića, Vase Čarapića,Stanoja Glavaša, Stevana Sindjelića i Miloša Obrenovića, budućeg vodju novog ustanka kneza i vladara Srbije. O tome da je Vojvoda morao biti moralna osoba, svedoči činjenica da recimo Stanoje Glavaš nije nikada psovao. Vojvode su takodje bili izuetno hrabri ljudi, o čemu svedoče njihova dela, poput Sindjelijićeve odluke da raznese barutanu u šancu tokom Boja na Čegru.

Vojvoda u Prvom svetskom ratu U Prvom svetskom ratu, čin vojvode mogli su da dobiju samo nejelitiniji i najsposobniji generali. Vojvode poput Stepe Stepanovića, Živojina Mišića, Petra Božovića i Radomira Putnika, ne samo da su doprineli nekim od ključnih pobeda u prvim godinama rata, kao i kasnijim pobednama na Solunskom frontu, već su iza sebe imali iskustvo od 7 ratova...Sam Živojin Mišić bio je u aktivnoj vojnoj služni još od Prvog srpsko-turksog rata. O tome kakvog morala su bile vojvode, govori i činjenice da je Stepa Stepanović posle rata odbio da primi penziju, žaleći se kako je ona prevelika, i da je uzeo samo trećinu penzije. Takodje treba napomenuti, da se čin vojvode iz Prvog svetskog rata u svetskoh i zapadnoj literaturi poredi, ili čak prevodi kao čin feld-maršala.

Čin vojvode za vreme Drugog svetskog rata i danas

Tokom drugog svetskog rata, usled raspada regularne vojske, čin vojvode postao je vrlo kontraverazn. Naime pre ovog sukoba, čin vojvode davali su ovlašćena lica regularne vojske, pojedincima za izuzetne zasluge. Medjutim, praksa Četničkog pokreta, bila je da čin vojvode se daje bilo kome, ko je lojalan ideologiji, bez obzira na to da li je sposoban ili ne...Čak šta više, vojvoda kao titula je postala tema šovinista, kako Četničkih tako i drugih Balkanskih Šovinista. Jedan od primera je davanje titule vojvode od strane Pavla Djurišića Vojislavu Šešelju. Slobodno se može napraviti paralele izmedju Mišića i Stepe Stepanovića sa jedne strane, koji su bili ozbiljni i profesionalni ljudi, i Šešelja, cirkuske budale bez trunke taktičnosti i zaključiti da je poredjnje izmedju njih kao poredjenje izmedju Feldmaršala(Stepa i Mišić) sa jedne strane i Kozačkog atamana, Piratskog kapetana i Vodje kauboja( Šešelj)sa druge strane.

Zaključak Pri spominjanju titule vojvode, treba obavezno naglasiti o kom se vojvodi radi...Ustaničke Vojvode i Vojvode iz Prvog svetskog rata treba tretirati s poštovanjem koje su zaslužili, dok Četničke i vojvode iz Jugoslovenskih ratova treba posmatrati sa mešavinom gadjenja i odbojnosti...

Also on Fandom

Random Wiki